This page contains a Flash digital edition of a book.
waterrijke pracht hadden we in dit stoffi ge land allerminst verwacht. Via Marrakech verlaten we de Hoge Atlas en gaan naar Agadir. Dat is een mondaine bad- plaats, maar er is weinig bijzonders te zien. Dan is het authentieke havenplaatsje Sidi Ifni, verder naar het zuiden, veel interessanter. Deels ligt het hoog op een berg. We kronkelen er via de zilverstad Tiznit naartoe. Onze camping is aan de voet van de berg, langs het strand. We blijven er enkele dagen.

Via Guelmim gaan we naar het oosten, waar de krappe tweebaansweg N12 ons langs en naar de Sahara brengt. Hoe verder van de kust, hoe ka- ler en stoffi ger het landschap wordt. En armer de bevolking. Kinderen lopen er langs de weg met hun schooltas en houden vaak hun hand op als we passeren. Sommige maken daarbij een gebaar dat ze honger hebben, wrijven over hun buik. Hartverscheurend vinden we het. Zeker als we doorrijden omdat we niets meer hebben om weg te geven.

Deze route

staat ook op nkc.nl Laat je inspireren!

Snikhete Sahara Grote, moderne supermarkten zien we hier niet meer. We moeten ons eten nu net als de plaatselijke bevolking op de markt kopen, in kleine donkere halletjes. Zonder de frisse zeewind wordt de hitte soms een probleem. De campings worden ook eenvoudiger. We zijn duidelijk in een heel andere en minder welva- rende streek aangekomen. In Agdz kunnen we geen groente kopen. Alleen sinaasappels, dadels en gelukkig nog brood en water. We staan er op een camping bij een kasba, met schaduw van palmbomen. Er is zelfs een zwembad, maar erg schoon ziet dat er niet uit. Het is er 32 graden in de schaduw.

Als we een paar dagen later nog verder naar het zuiden gaan, nadert de temperatuur de veertig

2 1

graden. Dat is eigenlijk niet leuk meer, maar hoort erbij in deze dorre streek. Via een smalle eenbaansweg bereiken we Mhamid aan de rand van de Sahara. Hier is alleen nog een rotonde om te keren. Rechtdoor is alleen maar zand en het lijkt op het einde van de wereld. We strijken er neer op camping Hamada du Drâa, met wat schaduw van bomen, redelijk sanitair en wifi . Plus stof, heel veel stof, vooral als het gaat waaien.

Geweldige ervaring

Het is het meest afgelegen punt van onze reis. We huren er een fourwheeldrive met airco en chauffeur, om een dag de woestijn in te gaan. Vanuit plastic fl essen wordt eerst diesel bijge- vuld, want tankstations zijn hier niet. De auto scheurt ons door de grootste zandduinen om vervolgens weer met een gang van tachtig kilo- meter per uur over de kale vlakte vol stenen te razen. Als we zestig kilometer in de dessert zijn, doemt er een tent op. Daar zullen we lunchen. Er is ook een waterput en een toilet. Het eten smaakt verrassend goed. In de verte zien we de Algerijnse grens. Op de terugtocht doet de chauffeur nog een zeer hoog duin aan, brengt ons langs nederzettingen van nomaden en om vier uur zijn we geheel door elkaar gerammeld weer terug op de camping. Moe en stoffi g, maar een geweldige ervaring rijker van een wereld die we niet kennen. En niet in zouden kunnen leven. Maar het was wel een hoogtepunt van onze reis.

De weg terug gaat de volgende dag eerst zestig kilometer over een smalle eenbaansweg. Steeds moeten we de zanderige berm in voor tegenlig- gers. Kleine zandstormen maken het rijden er ook niet leuker op.

Via het dal van de rivier de Daa, bereiken we weer via Agdz de stad Ouarzata. Die ademt de

52 | Kampeerauto nr. 9/2014 NKC

Page 1  |  Page 2  |  Page 3  |  Page 4  |  Page 5  |  Page 6  |  Page 7  |  Page 8  |  Page 9  |  Page 10  |  Page 11  |  Page 12  |  Page 13  |  Page 14  |  Page 15  |  Page 16  |  Page 17  |  Page 18  |  Page 19  |  Page 20  |  Page 21  |  Page 22  |  Page 23  |  Page 24  |  Page 25  |  Page 26  |  Page 27  |  Page 28  |  Page 29  |  Page 30  |  Page 31  |  Page 32  |  Page 33  |  Page 34  |  Page 35  |  Page 36  |  Page 37  |  Page 38  |  Page 39  |  Page 40  |  Page 41  |  Page 42  |  Page 43  |  Page 44  |  Page 45  |  Page 46  |  Page 47  |  Page 48  |  Page 49  |  Page 50  |  Page 51  |  Page 52  |  Page 53  |  Page 54  |  Page 55  |  Page 56  |  Page 57  |  Page 58  |  Page 59  |  Page 60  |  Page 61  |  Page 62  |  Page 63  |  Page 64  |  Page 65  |  Page 66  |  Page 67  |  Page 68  |  Page 69  |  Page 70  |  Page 71  |  Page 72  |  Page 73  |  Page 74  |  Page 75  |  Page 76