This page contains a Flash digital edition of a book.
WEEK 34-35 19 AUG 2015

Het Donauwater op km 999 berg Greben staat vijf meter te laag. Vervolg Donaureis

Voorheen ging alles door de Bala-Borcea-arm, nu varen de schepen langs het zuidelijke vaarwater. Het Bala-kanaal is bijna 8 meter diep. Men gaat het minder diep maken, zodat er meer Donauwater door de originele Donau (van dit punt op km. 340 naar Cernavoda op km 300)gaat lopen. Daar wordt het dieper. De vroegere droge plaatsen zijn uitgebaggerd. Er is een nieuw land bijgekomen. De republiek ‘Liberland’. Het bevindt zich op km. 1393. Het is rond een eilandje in de Donau dat 7 vier- kante km groot is. We rijden verder naar de scheepswerf van Kladovo. De Rhin-Danube– Shipyard–Kladovo, waarvan Gebr. De Jonge de eigenaars zijn. De heren zijn niet aanwezig. Ze zitten in Gorinchem op de driedaagse beurs Maritime Industry. Er is een nieuw casco (tanker) klaar om op zaterdag 6 juni te water te laten. Het schip is in deze tijd maar een kleintje: 110 X 11,45 meter. De firma Jaegers is de eigenaar. Het Nederlandse ms. Mako, eige- naar Niels, neemt het schip enkele dagen later opzij om het naar Regensburg te brengen. Daar neemt een duwboot het casco over om het naar Mainz te brengen. Het wordt routi- newerk; bijna elke maand gaat er een schip naar onze landen, meestal een tankschip. Na dit schip komt er een bijzondere bestelling voor Spanje, de ‘La Presta’ van 135m x 17,40m en 7,80m. diep. De bouw gaat zes maanden duren. Met vijf tanks in lengte en twee in de breedte, dus met een tussenschot. De tonnen- maat: 7220 ton. De tanks in het dubbelwandig schip zijn met 50 cm lucht omgeven. Voor de werf van Kladovo is het een uitdaging. Na dit bezoek rijden we over de stuw naar Turnu Severin. Rond 18 uur zijn we bij onze vrienden van Periskal-Tresco in Turnu Severin.

Vrijdag 5 juni Er staat in zes dagen al 2400 km op de teller. Om 12 uur word ik op de scheeps- werf van Orsova verwacht. De directeur, de heer Sperdea is niet aanwezig en zit met zijn hoofdingenieur in Gorinchem. Een tankschip voor Gefo Hamburg (Slot Elsloo) gaat dinsdag te water. Het Donauwater is 5 meter te laag, maar het kan nog wel, de rails zijn verlengd. Een tweede tankschip volgt snel daarna. Er werken minder arbeiders als voorheen en alleen overdag. Dit jaar zit net vol met bestellingen. Volgend jaar is nog een vraagteken. We worden door de commercieel director, de heer Karheiman, te woord gestaan. De ordernummers zitten ver aan de 300, tellend vanaf de kanaalo- pening van 1992. De eerste order betrof een duwbak voor Haniël. Meer informatie over deze prachtige werf is te vinden op www.snorsova.ro. Na dit gesprek gaan we naar de vroegere walkapitein in pensioen en zijn vrouw: de heer en mevrouw Cser- wenka in Orsova. Naar traditie bekom ik daar een stevige Roemeense maaltijd en een goed gesprek. Even later gaan we terug naar Turnu Severin.

Zaterdag 6 juni Er wordt wat gewerkt op de computer en na de middag gaan we met onze vrienden en twee kinderen van elf jaar naar Servië voor wat goedkope inkopen. Na het marktbezoek zoeken we een rustig restaurant op: Ho- tel-restaurant ‘Djerdab’ aan de Donau. Na de maaltijd maken we nog enkele foto’s van de ondergaande zon en rijden dan terug over de hoge sluis naar Turnu Severin.

Zondag 7 juni Het is zondag en we slapen iets langer. Via de AIS zien we weinig schepen passeren. Elk uur een schip en daar blijſt het bij. Het kan ook een konvooi zijn met negen duwbakken, dat is al vlug 10.000 ton. Meestal met Mercur- duwboten. Op de hele Roemeense Donau van km 1075 tot km 611 bevinden zich maar 22 schepen. Vandaag gaat er in Kladovo een nieuwe tanker voor Jaegers te water. Weer een erbij.

Maandag 8 juni Vandaag na ontbijt om 9 uur spreken we met de baas van een 400 km lang Donau-traject: van km 1075 tot km 675, daarna is het onder toezicht van Bulgarije. In de maand novem- ber was er in Moldova Veche bij km 1040 een bijzondere wervelwind. Een Nederlands ledig schip van 876 ton was precies op die plaats. Een zwaar aluminium luik is gaan vliegen, het ligt er nog ergens onder water. Het schip is op de oever vastgelopen en was even later weer vrij. Er waren geen slachtof- fers. De omgeving staat bekend om brutale winden, daarom staan er op de bergen 45 enorme windmolens met vleugels van 60 meter lang. Dit om Roemenië van stroom

Kladovo scheepswerf met nieuwe tanker in aanbouw voor Jaegers DE. Dinsdag 9 juni

Om 7 uur op en na het ontbijt vertrekken we. Via de hoogste sluis en stuw van de Donau zijn we zonder problemen over de grens. Vandaag is het voor Donaunormen matig druk. Elk half uur een schip of duwcombina- tie. De Oekraïense motorschepen met een bak ervoor varen wel, anderen niet. Er loopt 7 km stroom per uur, voor hier is dat veel. Enkele konvooien liggen voor anker. Het Mds ‘Jochenstein’ met vier duwschepen voor en langszij vaart wel, ze lopen zo’n 3 km per uur. Vooral in die smalle plaatsen waar het maar 100 meter breed is. Het hele konvooi heeſt erts bij voor Linz. Een Belgisch motorschip in afvaart, de ‘Serenitas’, zien we in afvaart passeren. In Veliki Gradiste ligt de Amadeus Royal aan de steiger. We kennen de Roe- meense kapitein en maken een flinke babbel. Er zijn op dit grote witte schip maar 23 gasten aan boord, dit is bitter weinig voor zo’n schip. We rijden verder en bezoeken het dorpje Ram aan de Donau. Om 17 uur zijn we aan de Servische grens en komen we in Hongarije. Om 18 uur zijn we bij het voorheen bespro- ken hotel ‘Liza Aqua’ in Lajoszmice op Km 76, even voor Boedapest op de A5. Vandaag 590 km gereden en mooie dingen gezien.

waardoor de rit veel duurder wordt. Het Nederlandse ms ‘Mitchell’ ligt te laden voor Constanza bij Ferroport. De bemanning die nog aan boord is, spreekt goed Duits. Er wordt een tijdje gepraat en er worden wederzijds inlichtingen gegeven. De haven- dienst is de hele haven aan het vernieuwen. Het is momenteel een rommeltje, je kunt met moeite door. Het schip heeſt GPS aan boord van Periskal Wuustwezel. Na dit goede gesprek rijden we naar de witte schepen. Er liggen er wel twaalf. De Vikingcruises hebben enkele ligplaatsen ingenomen. Ze liggen op eigen steigers dichtbij de kettingbrug. Boedapest wordt verlaten en om 15 uur zijn we in Wenen. Daar is het bijzonder druk. Alle ligplaatsen met drie breed. De schepen van de zelfde rederij liggen altijd bij elkaar. Op de schepen van Uniworld zijn meestal nog Nederlandse kapiteins aan boord. De River Duchess ligt er bij, de kapitein slaapt. We rijden verder en hebben tijd over. Reeds jaren zien we kort bij Krems Km 2000 de Ab- dij van Göttweig op de berg staan. Ben daar meermaals gepasseerd, met de gedachte, dit moet ik eens gaan bezoeken. Na dit bezoek rijden we verder naar Grein, waar een mooi Nederlands wit schip aangemeerd ligt. Rond 19 uur ga ik met de kapitein aan wal om wat te eten. Er volgt een gezellige babbel we praten over van alles, in hoofdzaak over de nog verwachte schepen in nieuwbouw en veel meer. Op 2018,7 is er een nieuwe steiger bijgekomen van de firma ‘Kloosterhof’. Daar- naast ligt een steiger van ‘Brandtner’. Lang- zaam komen er te veel schepen en zijn er steigers te weinig. In Passau waren er vorig jaar 2500 aanlegdagen. De havendienst heeſt er 150 moeten weigeren, dus is er te weinig plaats. Om 21 uur zijn we uitgepraat en is het reeds donker. Nog even 180 km rijden tot we bij ons gereserveerde hotel ‘Donauschlinge’ in Schlögen zijn.

Sluis Kachlet, bouwjaar 1926, met twee schepen in de sluis.

te voorzien. De persoon waar ik ben, vindt het jammer dat de mooie werf in Orsova iets minder goed loopt. Dit heeſt te maken met een afname van nieuwbouworders maar ook met de toetreding tot de EU, wat alles duurder maakt. Ze kunnen zich wel beroepen op een zeer goede kwaliteit. Het is de Mercedes onder de Donau-landen. We spreken over de Donau wijziging aan het Bala-kanaal tot Cernavoda. De originele Donau had water- en diepgangsproblemen. Voorheen was de verdeling 70 procent en 30 procent wat betreſt aflopend water richting zee. Er wordt gestreefd naar 50 – 50 procent. Hierdoor wordt de zuidelijke weg terug het hoofdvaarwater, ook om te bevaren. Er liggen maar twee bruggen tussen Roemenië en Bulgarije. Er komt een derde bij in Silistra. Dit is het laatste stadje aan de Oostkant van Bulgarije richting zee. Op de website RISNTS is meer informatie te vinden. Na een uur en enkele inlichtingen gewisseld te hebben, verlaten we deze man. De koffer wordt weer ingeladen en morgen vertrekken we richting Hongarije.

Woensdag 10 juni Na een rustige nacht en goed ontbijt, zitten we om 9 uur in de auto. Ons eerste bezoek is de haven van Csepel in Boedapest. Op afspraak brengen we een bezoek aan de havenmeester. Elk jaar ontvang ik daar de nieuwe reglementen van de haven, die jaarlijks een beetje wijzigen. De wijzigin- gen worden thuis in de vaarkaart Donau 3 geplaatst. De prijzen voor het laden van drinkwater zijn iets anders geworden; er komt 27 procent btw bij. Over het haven- geld zelf hoeſt men geen btw te betalen, als de schipper zijn ENI-nummer kan laten zien. Het telefoonnummer van de haven is onveranderd. De havenmeester staat dag en nacht op marifoonkanaal 13 te luiste- ren. Een van de aanwezige heren vraagt de schippers te waarschuwen, er rijden veel taxi’s rond die allemaal geel zijn. Ze hebben allen een telefoonnummer op de deur staan. Echter, de auto’s die geen bedrijfsnaam erbij hebben staan, zijn niet te vertrouwen. In het stuur aan de rechterkant zit een knop die de taximeter drie maal sneller laat doortellen

Donderdag 11 juni Na het ontbijt vertrekken we richting Passau. In Passau liggen weinig schepen. De ‘River Ambassador’ heeſt als enige een Nederland- se kapitein, hij slaapt. De overige schepen hebben Donau-kapiteins aan boord. We gaan naar de sluis van Kachlet, de oudste grote sluizen van Duitsland (1926). De sluismees- ter wil dat we de lengte van de sluis in onze boeken veranderen. In Donauvaarkaart 1 staat 230m, het moet 226,5m zijn. Twee- maal 110m kan er achter elkaar liggen. In de laatste drie jaren is er heel wat veranderd. Zo is de middenmuur vernieuwd, overal zijn drijvende bolders geplaatst. De buitenmuren van de sluis moeten nog aanbesteed worden. Dit kan nog wel even duren. De goedkoopste mag het doen. Er zal waarschijnlijk wel meer controle zijn op deze grote aanbesteding. De sluizen Erlangen en Kriegenbrunn, zijn goedkoop uitgegeven met als resultaat: er moeten snel nieuwe gemaakt worden. Vol- gens de hoofdsluismeester zou de sluis naar 300m verlengd moeten worden. Als voor- beeld neemt hij de ‘Main’. Er komen steeds meer schepen van 135m bij. Hierdoor is het verlengen nog lang niet rond en wordt daar nog niet aan begonnen. Er staan acht nieuwe sluisdeuren op de planning. We gaan verder richting Regensburg. In de twee havens en aan de sluis ligt niet één schip. Het is reeds 12 uur en we moeten nog naar huis, het zijn nog 710 km tot mijn voordeur in Merksem. Om 21 uur zijn we thuis, we hebben 4400 km gereden in twaalf dagen tijd.

Page 1  |  Page 2  |  Page 3  |  Page 4  |  Page 5  |  Page 6  |  Page 7  |  Page 8  |  Page 9  |  Page 10  |  Page 11  |  Page 12  |  Page 13  |  Page 14  |  Page 15  |  Page 16  |  Page 17  |  Page 18  |  Page 19  |  Page 20  |  Page 21  |  Page 22  |  Page 23  |  Page 24  |  Page 25  |  Page 26  |  Page 27  |  Page 28  |  Page 29  |  Page 30  |  Page 31  |  Page 32  |  Page 33  |  Page 34