This page contains a Flash digital edition of a book.
r a ‘VILLMARKSRUTA’ • STEINKJER – NAMSOS ELLER OVERHALLA

STEINKJER - VELLAMELEN: 23 km VELLAMELEN - HOMSTAD: 78 km HOMSTAD - NAMSOS: 18 km

- e

st l

n

Villmarksruta er et alternativ til Fv17 mellom Steinkjer og Namsos. Gruset skogsbilveinett. Vel- lamelen - Homstad: 78 km, merket med sykkel- skilt. Eget detaljert kart på turistkontorene Steinkjer/ Namsos. Ruta er ganske lang og med bratte stignin- ger - passer best for syklister med litt erfaring.

a t

Vi sykler via Beitstad til Vellamelen. Ta av Fv17 på Vellamelen og følg skilting mot Dalgård. Følg deretter Fjellveien og hold til venstre ved skilt mot Skomarka. Første delen har bratt stigning og er mest egnet for trilling av sykkel. Fin utsikt over Beitstadfjorden. Nå bærer det innover villmarka. Ta første ordentlige vei til venstre (er ikke skiltet!). Du passerer et lite vann og sykler gjennom skogs- og myrlandskap. På Derås (Dorrås) møter du igjen bebyggelse. Her er det mulig å følge bilvei tilbake til Namdalseid. Vi følger veien til høyre mot gården. Der er det skiltet mot Bogn Fritidsområde. Følg skiltene i retning Gryta.

m

Vi tråkker videre forbi Liasetra. Fint med en liten pause ved rasteplassen Langvatnet. På Skatland- strand har Statskog et husvære til leie og her er det også et fint campingområde med grill og rastemu- ligheter. Følg skilt mot Bangdalen. Etter ca. 40 minutter rolig sykling fra Skatlandstrand kommer vi over en bro og forbi et fint fossefall. Det er tilret- telagt gapahuk på en høyde. I første kryss nå vil du kunne følge veien til venstre og komme inn på Fv17 på Klinga. Vi tar til høyre. Nå følger veien lakseelva Bogna. Nok et bredt fossefall passeres, som er et flott skue ved høy vannføring. Følg skilt mot Vesterå/Bangsjøen. Du passerer Solem - en liten ryddet høyde med hus og hyttebebyggelse.

B r

h E

Etter 11 km kommer du til et lite skjul med merk- ing mot Vesterå til venstre. Nå er det et par km med stigning før du kommer til den åpne og frod- ige Grønnlidalen. Se opp for saueflokker! Nå går det raskt i unnabakke og etter det har flatet ut, pas- seres Vesteråvannet - og vi tar fatt på veien tilbake til bebyggelsen.

AVSTIKKERE

1 Skatlandstrand overnatting. Ta kontakt med Statskog (tlf: 07800 eller www.inatur.no) i forkant for bestilling og nøkkel.

2 Aunfossen, 100 meter fra veien, følg stien til høyre langs fossen ca. 50 minutter. Se opp, litt ulendt og bratt ned til fossejuvet.

3 Langbakkfoss, raste- og badeplass.

4 Vandrerute langs gammel ferdselsveg i Vesterå. Start ved Efri Halfa. Egen rutebeskrivelse med kart.

5 Stutjønndammen. Fløtingsanlegg og rasteplass.

LENKER Overnatting, aktiviteter, severdigheter: Steinkjer: www.kystriksveien.no/steinkjer Namsos: www.kystriksveien.no/namsos

Bangdalen

Nam

s

a v

Page 1  |  Page 2  |  Page 3  |  Page 4  |  Page 5  |  Page 6  |  Page 7  |  Page 8  |  Page 9  |  Page 10  |  Page 11  |  Page 12  |  Page 13  |  Page 14  |  Page 15  |  Page 16  |  Page 17  |  Page 18  |  Page 19  |  Page 20  |  Page 21  |  Page 22  |  Page 23  |  Page 24