This page contains a Flash digital edition of a book.
RUNDTURER På VIKNA

an å

o et

KORT RUNDE: 10 km

Følg skilt fra Rørvik sentrum (Engasveien) mot Nesset Camping, mot Lauvøya. I krysset til Lauvøya velger du å ta til venstre over Klasmoen, det som på folkemunne er Viknas “Dovre”. Etter å ha passert den lille høyden, velger du den snareste veien tilbake til Rørvik, til venstre. Etter et par km, kan du parkere sykkelen og ta en tur opp på Falkhetta, 146 m.o.h. I Vikna-landskapet raver du likevel høyt og får en flott utsikt. Etter toppturen, triller du på sykkelen raskt ned mot Rørvik sentrum og kan bruke resten av dagen på kystkultur.

LANG RUNDE: 3O km

ard

Følg Engasveien og ta over “Dovre” som beskrevet i kort runde. Følg skilt mot Hansvika. Etter en liten stigning, suser du av gårde og møter sjøen igjen. Du passerer Flerengstranda med fiskeforedlingsfabrikk. Her følger du sjøkanten i ca. 500 meter før du fortsetter i skog- og myrlandskap frem til Lødding. Se opp for rådyr og elg! I krysset på Lødding, tar du mot Rørvik igjen. Du sykler i lette mot-og medbakker i ca. 8 km før du igjen ser fjorden på Evenstad. Rasteplass under Nærøysund-brua. Gang- og sykkelsti tilbake til sentrum.

AVSTIKKERE rs

1 Kulturstien i Rørvik: Fiskeformede infotavler med tekst og bilder fra historien til Rørvik sentrum. Kystmuseet NORVEG og det gamle handelsstedet Berggården.

us

2 Friluftsområdet Aunet: badeplass med sti, brygge, grillplass og benker. Tilrettelagt for rullestolbrukere.

3 Utsiktspunktet Falkhetta: Gruset vei helt opp. Ca. 10 minutters gange fra enden av sykkelstien. Skilt til “utsiktspunkt”.

Sta

4 Tur rundt Gluggfjellet - flott sentrumsnært turmål langs tilrettelagte stier for vandrende og

eim Bryggemiljø i Rørvik

kan delvis sykles. Start sti ca. 800 m fra sentrum ved omkjøringsvegen v/Rørvik barneskole.

5 Bade- og fiskeplass på Lauvøya: ta av fra runden til idylliske Lauvøya. Ca. 1,5 km etter du har passert den siste brua, ta ned til venstre og etter 200 m finner du en fredelig bade-og fiskeplass.

6 Badeplass på Reipholmen: følg avkjøring mot flyplassen, ta til venstre i første avkjøring. Følg skiltet til kveiteoppdrettsanlegget Sterling White Halibut , ca. 2,5 km. Nydelig strand. Kort å rusle til rester av et tysk kystfort.

7 Nærøysund Fyr: om du har lyst til å sitte på ei fredelig brygge, innta matpakken og dingle med bena - ta en tur ut på Nærøysund Fyr. Hurtigruta passerer tett opp til fyret mellom kl.20.00 - 21.45.

8 Ved brofoten av Nærøysundbrua, på venstre hånd i svingen, kan man se bunkere og kanonstillinger fra 2. verdenskrig. Utsikt.

9 I forbindelse med Vikna Vindmøllepark (Vindparken på Husfjellet) reises et utsiktspunkt ved Austafjord, ca 30km vest for Rørvik (høsten 2012).

LENKER

Overnatting, severdigheter, aktiviteter Vikna/ Rørvik www.kystriksveien.no/vikna

er

op

nd

ng

gen

dma

FOTO: TERJE RAKKE

Page 1  |  Page 2  |  Page 3  |  Page 4  |  Page 5  |  Page 6  |  Page 7  |  Page 8  |  Page 9  |  Page 10  |  Page 11  |  Page 12  |  Page 13  |  Page 14  |  Page 15  |  Page 16  |  Page 17  |  Page 18  |  Page 19  |  Page 20  |  Page 21  |  Page 22  |  Page 23  |  Page 24